Lättlagad GI-gryta

Så här års är det inte fel att äta lite nyttigare mat, om man nu bryr sig om beach-formen så att säga. På en vardag är det dessutom skönt om matlagningen inte tar allt för lång tid. Den här korvgrytan som jag gör då och då är både lättlagad och GI. Den är dessutom mättande.

Ingredienser för 4 portioner:
Korv, 900 g (Jag använder Chorizo med 95% köttmängd)
Morötter, 5 st
Rödlök, 2 st
Gröna oliver, ca 1 dl
Svarta oliver, ca 1 dl
Sojabönor, 500 g
Passerade tomater, 500 g
Créme fraiche, 2.5 dl (15% fetthalt)
Salt, ca 1 tsk

1. Dela korven i mindre bitar och morötterna i lagom stora stavar. Strimla löken och skölj sojabönorna.
2. Stek korven i en gryta på hög värme tills den får färg. (Jag använder ingen matfett att steka i, men det kan man göra om man vill.)
3. Stek rödklök och morötter ihop med korven så att det också får en yta.
4. Ta i resten av ingredienserna i grytan och rör om.
5. Låt puttra på medelhög värme i ca 10 min.

Jag nöjer mig med att bara äta grytan, men vill man ha något tillbehör funkar matvete mycket bra till.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This entry was posted in Mat. Bookmark the permalink.

One Response to Lättlagad GI-gryta

  1. Nina says:

    Muuums! Ska testa!!! Ser riktigt gott ut! Besos

Comments are closed.